Дитячий масаж: від розвитку тіла до розвитку мозку
У вашій родині сталося ДИВО — з'явився на світ довгоочікуваний малюк, і кожен з батьків бажає, щоб його дитина була здорова, розвинена фізично та психічно.
Усі ми знайомі так чи інакше з масажем. Більшість із нас досить непогано уявляє собі його механізм впливу на наш організм, знає його користь і переваги як способу профілактики, корекції та реабілітації. Але є у цього методу ще одне важливе завдання, невідоме широкому колу — це стимуляція психофізичного розвитку, і саме на ці малознайомі аспекти масажу ми звернемо увагу.
Вважається, що діти, яким систематично проводять масаж у перший рік життя, фізично розвиваються швидше, раніше починають повзати, сидіти, стояти, ходити. Завдяки більш вираженому імунітету вони менш схильні до різних захворювань. Це пов'язано з тим, що масаж позитивно впливає на різні органи дитини, здебільшого це опорно-руховий апарат, кровоносна і нервова системи.
Дуже важливо, щоб сеанси масажу були для малюка не тільки пасивною «прісною» фізкультурою, а й емоційно насиченою грою. Особливо перші сеанси. Вони повинні бути максимально позитивними у сприйнятті малюка, тому процедури повинні бути завжди комфортними для дитини. Якщо малюк вередує або проявляє збудження, сеанс краще перенести. Для того, щоб заняття приносили позитивні емоції, можна вводити елементи гри, потрібно обов'язково розмовляти з малюком. Таким чином ми виробляємо позитивне ставлення до фізичного навантаження.
Щоб цей зв'язок закріпився на фундаментальному психологічному рівні і згодом впливав на життя людини, необхідно проводити заняття систематично, курсами, по 10 сеансів щомісяця (щодня або через день). У більш пізньому періоді бажано доповнити масаж і гімнастику плаванням. Ці фізичні навантаження вже не викличуть відторгнення, а будуть сприйматися, як природний спосіб життя. Починати заняття бажано вже з першого місяця, попередньо проконсультувавшись із педіатром.
Рефлекторна гімнастика, або розвиток тіла через стимуляцію рефлексів
Діти 2–3 років уже здатні приймати інструкцію до дії, малюк першого року життя робити цього ще не може, і тоді нам на допомогу приходять рефлекси. Безумовні рефлекси — це природний механізм стимуляції активності і тренування м'язів, на їх основі й побудована рефлекторна гімнастика. Такий комплекс занять може провести вдома кожен турботливий батько чи мати.
- Викладання на живіт. Дуже корисна, а найголовніше — надзвичайно проста вправа. Здійснювати її можна з раннього віку. Захисний рефлекс, що прекрасно працює у більшості малюків, при викладанні на живіт змушує дитину «автоматично» повертати голову в бік. Вже на першому місяці життя в такому положенні діти намагаються підняти й утримати голову. Спочатку це вдається лише протягом лічених секунд, потім голова утримується все довше і довше. За допомогою цієї вправи ефективно зміцнюються м'язи шиї та спини, формуються фізіологічні вигини хребта, тренується багато мозкових центрів. Намагайтеся викладати дитину на живіт частіше — не тільки, коли виконуєте масаж спини та сідниць, але і просто в періоді активного неспання.
- Пасивне розведення стегон дитини в сторони. Для цього потрібно зігнути ніжки малюка в колінах і, підтримуючи їх за ділянку колінних суглобів, напівкруговими рухами обережно розводити ніжки в сторони. Ця вправа сприяє оптимальному дозріванню важливої анатомічної частини кульшових суглобів — вертлюжних западин. І тому є профілактичним заходом щодо вродженого вивиху стегна, дисплазії тазостегнових суглобів.
- Рефлекторне повзання. Ця вправа також базується на природженому спинальному автоматизмі. Він називається рефлексом повзання Бауера і викликається дуже просто: ніжки малюка, що лежить на животі, потрібно зігнути, попередньо розвівши коліна в сторони (як жаба) — після чого дайте стопам дитини відчути опору ваших долонь. Можна легенько підштовхнути стопи малюка вперед, після чого зафіксувати свої долоні в нерухомому положенні. Дитина неодмінно відштовхнеться від ваших долонь і проповзе вперед.
- Рефлекторне згинання та розгинання пальців ніг. Обережно утримуючи ніжку малюка, що лежить на спині, за ділянку гомілковостопного суглоба, подушечкою великого пальця своєї вільної руки натисніть на його підошву в області «подушечки» стопи (тобто у початку пальців). У відповідь малюк негайно зігне пальчики стопи. Якщо ж ви з легким натиском проведете пальцем уздовж зовнішнього краю стопи (від п'яти до мізинця), то пальці дитини розігнутися, зайнявши «віялове положення».
- «Качаємо прес». Обережно піднімаємо тулуб малюка, що лежить на спині, домагаючись утворення між його тулубом і ногами майже прямого кута — щось на зразок вправи, за допомогою якої дорослі «качають прес». Окрім підтримки спинки дитини (яку потрібно здійснювати обома руками), не забувайте фіксувати і її голову.
- Рефлекторна «ходьба». Вправа заснована на ще одному природженому автоматизмі — навіть щойно народжена дитина, якщо її обережно підтримувати попід пахвами у вертикальному положенні, при торканні стопами твердої поверхні, починає робити кроки вперед. Якщо ваш малюк не бажає «ходити» таким чином, спробуйте нахилити його трохи вперед — так, щоб голова і верхня частина тулуба як би «випередили» ноги. Дайте йому відчути тверду поверхню всією стопою, а не тільки кінчиками пальців — і він неодмінно «піде».
Стимуляція психічного розвитку, або через рух дитина пізнає світ
Відомий дитячий психолог Жан Піаже неодноразово згадував про необхідність різноманітності стимулів сприйняття з метою психічного розвитку дитини. Природа робить це незалежно від нас, але ми в силах допомогти їй посилити цей позитивний вплив. Із перших днів життя малюка оточують різні кольори, форми, розміри, обличчя, що впливають на зоровий аналізатор і збагачують його внутрішній світ. Із цих елементів згодом виникнуть зорові образи сприйняття, пам'яті. Слуховий аналізатор сприймає різні звуки, музику, мову, які ми також можемо урізноманітнити в оточенні дитини. Але часто забувається не менш важливий шкірно-кінестетичний аналізатор, що сприймає дотики. Хочеться звернути особливу увагу на те, що і ці дотики можна урізноманітнити, вводячи в життя дитини різні елементи масажу (погладжування, розтирання, розминку, вібрацію та ін.). Це сприяє функціональному розвитку відповідних зон мозку, адже зони рухової й тактильної чутливості в корі великих півкуль займають досить велику площу.
Через різноманітні дотики й рухи ми впливаємо на периферичну нервову систему. Далі наш вплив передається на центральну нервову систему, розвиваючи функціонально кору великих півкуль і формуючи базу для таких важливих функцій, як увага, пам'ять, мислення, мовлення.
Особливу увагу слід звернути на ті зони, які суміжні з зонами артикуляції, а саме кисті рук. Усім нам добре відома необхідність розвитку дрібної моторики для стимуляції розвитку мовлення, так чому ж не почати ще тоді, коли дитина не в змозі маніпулювати дрібними предметами і ліпити фігурки з пластиліну? Пластилін, кубики та пірамідки будуть пізніше, а зараз, у перші місяці життя, потрібно взяти долоньку дитини в руки і м'якими рухами провести погладжування, пощипування, м'яке натискання, стиснути і розтиснути кулачок. Такою самою проекційно-рефлекторною зоною є і стопа. Тому необхідно приділити увагу і їй. Хотілося б відзначити важливість тактильних контактів для розвитку емоційної сфери.
Відчуття тепла і м'якості від дотику маминих рук дає новонародженій дитині відчуття безпеки, близькості до мами і довіри до світу. Діти, обділені батьківськими ласками, повільніше опановують основні навички — вони пізніше починають посміхатися, брати іграшки, ходити, говорити. Яскравий приклад — діти-відмовники, коли в умовах дефіциту спілкування і тактильних контактів дитина помітно відстає в розвитку. Малюк, який одержує з перших днів життя багато ласки і любові, виростає більш врівноваженим, уважним і м'яким у відносинах з іншими людьми.
Навчитися масажу та гімнастики ви зможете в багатопрофільній поліклініці Into-Sana на вул. Ак. Корольова, 17.
Ми проводимо індивідуальні заняття.
У процесі навчання за кілька сеансів ми відпрацюємо і закріпимо необхідні техніки.