Перший раз у перший клас
Випускник дитячого садку (і добре, якщо дитина туди ходила, а не була під рясною опікою бабусь і дідусів), може зіткнутися зі значним стресом при зарахуванні до школи. Уявіть собі: нічим не обмежена свобода, різноманітні, але найчастіше за власним бажанням дії та діяльність, що чергуються з іграми та розвагами, змінюються на жорсткі рамки класу і навчального процесу. Дуже часто діти не відразу можуть навіть збагнути, що від них хочуть, як потрібно поводитися в нових умовах. Вони не звикли до такого довгого сидіння, обсягу інформації, нових дорослих.
У цей період дитина дуже потребує вашої підтримки. І ви повинні поставитися до цього з усією серйозністю і завчасно забезпечити себе хоча б короткою, але вересневою відпусткою. Тому що прийшовши додому, дитина повинна мати можливість поділитися з вами тривогами, стресом, настроєм, які з'являються у неї в навчальному класі. Ви повинні допомогти їй зібрати/розібрати портфель, виконати ще не велике, але вже домашнє завдання.
Найпростіше адаптуватися до нових умов дітям, що відрізняються хорошим здоров'ям. Не дарма перед першим вересня першого класу в Україні належить пройти кожній дитині медичне обстеження.
Які ознаки здоров'я ми можемо побачити самостійно, без залучення допомоги фахівця?
- Піднесений настрій. Емоційна стабільність дитини.
- Хороший міцний сон.
- Рівне, безшумне носове дихання. Відсутність частих застуд.
- Хороший апетит. Стабільний набір ваги.
На жаль, не всі діти можуть похвалитися вищепереліченими ознаками. А значить, пережити вступ до школи легко і без значних стресів. Витримуючи і психічне, і фізичне навантаження, плюс навантаження, пов'язане з фізіологічними процесами зростання і дорослішання дитини в цей період життя.
Які особливості дитячого організму потребують пильної уваги в цей період?
На сьомому році життя приріст довжини тіла дитини становить до 10 см, при цьому набір ваги повинен бути не менше 2–2,5 кг. Дослідники відзначають уповільнення процесів зростання дитини в перший рік навчання в школі. І це, безумовно, пов'язують зі збільшенням інтенсивності навантажень на першокласника.
Також у цей період у довгих кістках рук і ніг починаються процеси окостеніння. Саме з цієї причини вашому першокласнику важко довго всидіти, утримувати одну і ту саму позу тривалий час. Дрібна мускулатура недостатньо міцна, тому і ранець з підручниками, і неправильне положення тіла при сидінні за партою дуже швидко викликають викривлення і функціональні порушення хребта. Це ще більше погіршує втома дитини від занять, що може викликати головний біль, падіння зору, депресивний настрій у дитини. Для того, щоб профілактувати ці зміни в дитячому організмі, потрібно використовувати уроки фізкультури і просто паузи на коротку гімнастику під час інших уроків, вибирати тільки ортопедичний ранець, забезпечити дитину повноцінним харчуванням. Також подбайте про динамічне спостереження за рівнем зору дитини, стежте за положенням голови над зошитом (воно не повинно бути занадто низьким).
Нервова система дитини в період першого класу так само потребує підтримки.
Необхідно суворо дотримуватися режиму праці та відпочинку. Стежте, щоб тривалість сну була не менше 10 годин вночі, і дуже бажаний короткочасний сон вдень. Обмежте сидіння перед телевізором, забороніть використанням дитиною комп'ютера. Це фактори, які посилюють тиск на нервову систему. Для початку це може викликати протест у дитини, проте вона дуже скоро замістить ці заняття домашніми завданнями в післяшкільний час.
Якщо ви помітили негативні реакції з боку нервової системи, не зволікайте і зверніться до педіатра. Це можуть бути тики, емоційна нестабільність, падіння інтересу до навколишнього світу.
Шкільні застуди.
У першому класі починається нова смуга ГРВІ та застуд, які нібито повинні були закінчитися в садку. Але багато дітей у сучасних сім'ях позбавлені адаптаційного періоду дитячого садка. Їх виховують бабусі, дідусі, няні. Це, звичайно, не погано. Але при вступі до школи, а цей період рано чи пізно все одно настане, вони починають посилено хворіти. І не тільки вони. Адже навіть ті дітки, які пройшли шлях дитячого дошкільного закладу, потрапляють у зону їх контакту. І яким би сформованим не був уже їхній імунітет, але раз-інший вони все одно можуть перехворіти. А як ускладнення на фоні ГРВІ, можуть виникнути і отити, і бронхіти з аденоїдитами і тонзилітами, інфекції нирок і сечовивідних шляхів.
Також можуть виникнути проблеми зі шлунково-кишковим трактом.
Але для цього є і об'єктивні причини: діти знайомляться з новою кухнею — їдальнею середньої школи. Шлунок може реагувати на це знайомство не завжди рівно і непомітно. Але в будь-якому випадку, якщо це викликає у мами настороженість, краще відвідати педіатра. Він зможе безпомилково визначити, де норма, а де — вже початок патологічного процесу. Важливо сформувати в цей період у дитини правила здорового харчування: ні — перекусам пиріжками, чіпсами та лимонадом. Дитина не повинна харчуватися «всухомятку», їжа повинна бути теплою. Сніданок, обід і вечеря повинні бути збалансовані за харчовою цінністю. Основне правило — якомога менше жирного та солодкого, якомога більше овочів і фруктів.
Бажаємо вам терпіння й успіхів у цій нелегкій, але такій важливій справі — адаптації дитини до тривалого періоду навчання в школі.
завідувачка педіатричним відділенням Into-Sana,
Єськова Анна Юріївна,