Контакт-центр: +38 (044) 393-00-00 +38 (0482) 307-500
Швидка допомога (Одеса) +38 (0482) 343-062 +38 (067) 7343-062 +38 (099) 9343-062

iHEALTH, або медицина 2.0

Луфер Дмитро Андрійович, операційний директор Into-Sana.

Поки до мене їде черговий замовлений гаджет для здоров'я, я натрапив на результати опитування, які й послужили натхненням для цієї статті. Компанія Accenture провела опитування літніх людей у США на тему їхнього ставлення до нових медичних технологій і з'ясувала, що велика їх частина (67%) бажають мати у себе цифрові пристрої, які дозволять їм дистанційно отримувати медичне обслуговування. В опитуванні взяло участь 10730 дорослих немолодих людей у 10 штатах, які вміють поводитися з електронними пристроями і бажать активно управляти власним здоров'ям.

У процесі опитування були визначені п'ять цифрових медичних технологій, які найбільш цікаві таким людям:

Самостійний догляд за своїм здоров'ям

Понад дві третини літніх людей хотіли б використовувати технології самоконтролю здоров'я. За даними Американської асоціації пенсіонерів (AARP), фінансування стартапів у цій сфері тільки в 2013 році досягло $ 166 млн. ($ 143 млн. у 2012).

Носимі пристрої

Три п'ятих опитаних хотіли б носити пристрої, які контролюють показники їх здоров'я, наприклад, роботу серця або артеріальний тиск. AARP оцінює інвестиції в цій сфері у суму $ 266 млн. у 2013 році, що більше, ніж у 2011 і 2012 роках разом узятих.

Керування електронною медичною картою

Четверта частина опитаних регулярно використовують електронні медичні записи для контролю свого здоров'я, зокрема для отримання доступу до результатів аналізів (57%). На думку аналітиків Accenture, у найближчі 5 років кількість таких людей зросте на 42% у міру того, як будуть з'являтися спеціалізовані медичні програми з «дружнім» інтерфейсом.

Медична навігація

Третина літніх людей хотіли б використовувати системи типу «навігація для пацієнтів», що допомагають пацієнту з певною проблемою максимально швидко знайти шлях до її найбільш ефективного вирішення. У ці рішення в 2013 році було вкладено $ 384 млн.

Інтернет-спільноти

75% літніх учасників опитування хотіли би брати участь у медичних Інтернет-спільнотах, таких як Patient Like Me, щоб радитися з приводу лікарських рекомендацій, перш ніж починати їх виконувати. Інвестиції в ці системи досягли $ 142 млн. у 2013 році.

Окрім того, опитування показало, що основною причиною, через яку пенсіонери будуть звертатися до мережі Інтернет (62%), буде бажання знайти медичну інформацію.

При цьому пацієнти мало потребують технологій, спрямованих на спрощення доступу до лікаря. Тільки 20% пацієнтів заявили про потребу в віртуальних консультаціях, а 75% заявили про свою недовіру до якості діагнозів, встановлених за допомогою телемедицини (віддаленого консультування).

Простежується чітка тенденція: у пацієнтів зростає потреба в удосконаленні способів отримання медичної інформації та в інструментах самокерування своїм здоров'ям. При цьому не підвищується їхня потреба у спрощенні доступу до лікаря. Мені здається, що все це пов'язано з великою недовірою до лікарів і пов'язаним з цим бажанням самостійно розібратися в проблемі, минаючи лікаря. Важливе значення має і зростання витрат на охорону здоров'я. Це доводить той факт, що в країнах, де пацієнт оплачує послуги самостійно, рівень самолікування вище.

Медицина 2.0, або нова версія Медицини, перш за все, це самостійне прийняття рішення пацієнтом щодо свого здоров'я, самостійний моніторинг і звернення до лікаря швидше за порадою, ніж за призначеннями. Це нова модель охорони здоров'я, до якої поки не готові багато пацієнтів і більшість лікарів. І вже точно не готові наявні моделі охорони здоров'я.

Наведу приклад історії про те, як Apple Watch врятували людині життя. Але я б назвав її «Історія про те, як моніторинг здоров'я приніс реальну користь». Коли людина уважна до свого здоров'я, навіть найлегше нездужання викличе у неї неспокій і бажання перевірити, чи всі з організмом у порядку. Байдужі до свого здоров'я індивіди можуть назвати це іпохондрією і махнути рукою на симптоми на зразок запаморочення й аритмії. Інші ж, навпаки, своєю уважністю і прискіпливістю рятують власне життя. Як, наприклад, 64-річний житель штату Вірджинія, Кен Робсон. Його «пригоди» вже облетіли весь Інтернет, вони збирають різні коментарі та відгуки, але факт залишається фактом: Apple Watch допомогли чоловікові запобігти серйозним проблемам із серцем.

У червні Кен гостював у свого сина в іншому місті. В силу віку і, судячи з усього, рівня життя, пан Робсон вважає за краще не залишати без уваги нездужання, які вносять дискомфорт у його повсякденне існування. Ймовірно, саме інтерес до здоров'я і змусив цю людину обзавестися Apple Watch і почати більш детально відстежувати власний фізичний стан. Під час поїздки до сина в Сан-Дієго Кен виявив, що час від часу у нього паморочиться голова, а пульсометр у смарт-годиннику демонструє результат у 30–40 ударів. Стан не залишився без уваги, а всезнаючий Google навів на підозри, що у Кена синдром слабкості синусового вузла.

Робсон домовився про зустріч із кардіологом після повернення додому. Але перед від'їздом все ж вирішив відвідати клініку в Сан-Дієго, щоб не нарватися на серцевий напад у літаку, не загинути самому і не стати причиною переполоху на борту. До лікарні Кен прийшов у всеозброєнні, а саме з показниками стану його серця, які Apple Watch знімали протягом двох тижнів. Пізніше в інтерв'ю він розповів, що використання цих даних допомогло скоротити час його перебування в стаціонарі до декількох днів. До того ж чоловік був готовий до термінової операції, якщо така знадобилася б.

Зазвичай для діагностування подібних станів пацієнт відправляється в стаціонар і протягом деякого часу носить кардіомонітор. Але в лікарні Scripps Mercy все ж знайшли спосіб підтвердити поставлений самим Кеном Робсоном діагноз без такого тривалого процесу. До слова, багато хто з працівників клініки були здивовані й навіть вражені показниками та можливостями Apple Watch, але не наважувалися прийняти їх на віру. Однак кардіолог доктор Джеррольд Глассман підтвердив, що у пацієнта таки синдром слабкості синусового вузла. Операцію із вживлення кардіостимулятора призначили на найближчий час і виписали Кена на наступний день після неї.

Як же лікар-кардіолог взяв на себе таку відповідальність і поклався на показники, зібрані за допомогою смарт-годинника Apple, не проводячи додаткових тестів? Мабуть, професіоналу виявилося достатньо результатів кардіограми на сучасному обладнанні. А вже доповненням до неї та стали відповідні дані, які генерувалися Apple Watch протягом попередніх двох тижнів.

Півтора місяці по тому Кен коментує свою історію з посмішкою. За його словами, його самопочуття і життя значно покращилися завдяки кардіостимулятору.

Сам пацієнт каже: «Мені здається, що ми перебільшуємо, коли говоримо, що він (Apple Watch) врятував мені життя. Смарт-годинник просто допоміг поліпшити його швидше, ніж це б сталося, не користуйся я ним». Цю історію можна довго обговорювати, звинувачуючи лікарів у прийнятті поспішних рішень і покладанні на себе колосальної відповідальності при використанні даних зі смарт-годинника. Знову ж, віддамо данину зарубіжній медицині та відкритості тамтешніх лікарів до нових розробок.

Мова тут про інше. Ми живемо в 21 столітті. Це епоха, коли людям доступно багато і можливо багато того, про що наші предки і мріяти не могли. Ми швидко звикли до благ цивілізації і не звертаємо на них уваги. Але Кен Робсон таки правий. З подібних дрібниць якраз і складається наше майбутнє, точніше, наше сьогодення з його досягненнями, відкриттями та розробками. Тепер стежити за найменшими змінами власного самопочуття можна за допомогою компактного пристрою на зап'ясті, і дані, що ним генеруються, здатні допомогти професіоналам у порятунку наших життів. Але використовувати пристрої моніторингу не означає займатися самодіагностикою. Це всього лише спосіб виявлення змін свого стану.

Відгуки про лікарів