Контакт-центр: +38 (044) 393-00-00 +38 (0482) 307-500
Швидка допомога (Одеса) +38 (0482) 343-062 +38 (067) 7343-062 +38 (099) 9343-062

Коли і як слід викликати «Швидку допомогу»

Перша станція швидкої допомоги була створена професором-хірургом Яромиром Мунді у Відні в 1881 році, після пожежі у Великому театрі, під час якої загинуло 479 осіб. Постраждалі більше доби не могли отримати медичну допомогу. А у Відні в той час було безліч першокласних і добре оснащених клінік.

В Одесі перша станція швидкої допомоги була відкрита 20 квітня 1903 року. Діяльність станцій швидкої допомоги завжди була суворо регламентована. З 1903 року до наших часів у Музеї швидкої допомоги зберігся документ Одеської станції швидкої медичної допомоги «Коли і як слід викликати “Швидку допомогу”».

Служба швидкої допомоги INTO-SANA за 19 років свого існування зіткнулася з величезною кількістю ситуацій, які підтверджують, що далеко не завжди людина може оцінити важкість свого стану, подолати хвилювання за себе або близьких.

У цій статті ми пропонуємо рекомендації, які можуть істотно полегшити організацію медичної допомоги.

Правила виклику бригади ШМД

Правило 1

Чітко і стисло відповідайте на всі питання диспетчера, який приймає виклик. Будь ласка, намагайтеся зберігати холоднокровність, уникати суб'єктивних і емоційних оцінок, коментарів, безглуздих прохань: «будь ласка, швидше», «а скільки чекати?», «а лікар, правда, буде кардіолог?»

Диспетчери служби ШМД ІНТО-САНА зазвичай ставлять питання у такій послідовності:

  1. Повідомте, будь ласка, номер страхового поліса, вид страхування (приватне або за підприємством).
  2. П.І.Б., вік пацієнта.

  3. Це необхідно для ознайомлення з медичними подіями минулих періодів і визначення профілю бригади. Всі підрозділи INTO-SANA об'єднані єдиною комп'ютерною базою. Доступ до неї має як диспетчерська служба, так і виїзні лікарі ШМД. Ця можливість забезпечує наступність у лікуванні.

  4. Опишіть скарги хворого (постраждалого), характер симптомів, обставини травми.
  5. Повідомте точну адресу виклику (район, населений пункт, вулицю, номер будинку, квартири, поверх, код домофону і номер під'їзду). Особливо чітко потрібно називати ті адреси, які мають схожі/однакові назви, коли найменування вулиці збігається з назвою провулка, бульвару, проспекту. Саме це — найчастіша причина наших запізнень.
  6. Повідомте, хто і з якого номера телефону викликає бригаду ШМД. Нам важливо підтримувати зворотний зв'язок, як для рекомендацій — «що можна і потрібно зробити до приїзду ШМД», так і для уточнення шляху проїзду та ін.

Правило 2

За можливості забезпечте бригаді безперешкодний доступ до хворого або потерпілого, необхідні умови для надання медичної допомоги. Відкрийте двері тамбурів, попередьте про непрацюючий ліфт та ін.

Правило 3

Ізолюйте тварин, які можуть ускладнити надання медичної допомоги.

Правило 4

У разі госпіталізації пацієнта бажано мати при собі будь-який документ, що засвідчує особу. Госпіталізація в стаціонари, зазвичай, відбувається за місцем проживання пацієнта.

Правило 5

Приготуйте медичні документи, які є в наявності.

Правило 6

Використовуйте виклик бригади ШМД за призначенням. Виклик бригади з побажанням відвезти на пляж (історія з життя) та інші хибні виклики відволікають фахівців і створюють ризик збільшення часу доїзду в разі реально екстреної ситуації, коли від цього часу залежить життя.

І велике прохання:

Поважайте працю співробітників швидкої допомоги. Будь-якої — і приватної, і міської. Ця спеціальність належить до особливо тяжких, зважаючи на сильні емоційні та фізичні навантаження.

Ми хочемо поділитися з вами конкретними історіями з життя, які демонструють найбільш часті помилки

Самовпевненість і не звернення по медичну допомогу вчасно.

Дитина Т., 6 років, зі скаргами на болі в животі. Мама дала но-шпу, болі пройшли. Через 10 годин болі поновилися, температура тіла піднялася до 37,8°С. Результат — флегмонозний апендицит, ускладнений перитонітом. Після важкої операції дитина перебувала в реанімації. Термін перебування в стаціонарі склав 2 тижні, а не 2 дні, як після лапароскопічної операції при своєчасному зверненні.

Затягування звернення по медичну допомогу.

Чоловік К., 78 років, близько тижня скаржився на головний біль, самостійно приймав анальгін, цитрамон. Потім з'явилася сонливість, «заснув» більш ніж на добу. Родичі викликали ШМД. Констатовано біологічну смерть до приїзду бригади. Причина смерті — геморагічний інсульт.

Відмова від госпіталізації після короткочасного поліпшення стану здоров'я на тлі проведеної терапії.

Жінка Р., 55 років, параліч руки і ноги з правого боку протягом 30 хвилин на тлі підвищеного артеріального тиску. Після надання медичної допомоги відновлена чутливість і рухи в кінцівках. Від госпіталізації категорично відмовилася. На третю добу симптоми поновилися. В умовах лікарні діагностований інсульт. Надання допомоги на догоспітальному етапі та в стаціонарі до поліпшення не призвело. Пацієнтка залишилася інвалідом і потребує стороннього догляду.

Неправильна інтерпретація симптомів, лікування за порадою «бувалих» обивателів.

Чоловік Ц., 56 років, помічав чорний колір калу протягом 3 діб (можливий симптом шлунково-кишкової кровотечі). За порадою когось із близьких зробив теплу клізму з аспірином (один з побічних ефектів препарату — стимулювання кровотечі). В результаті — виражена кровотеча, різке падіння артеріального тиску, шок. Екстрена госпіталізація у вкрай важкому стані в стаціонар. Після 3 днів стаціонарного лікування виписаний додому.

Неправильне застосування методів лікування.

Дитина Ф., один місяць, підвищена температура тіла. Розтирання етиловим спиртом у концентрації не більше ніж 25% застосовують як фізичний метод охолодження. Не уточнивши концентрацію, дитину обгорнули змоченою в 96% спирті пелюшкою, зверху загорнули в ковдру на дві години. Дитина впала в кому внаслідок отруєння парами етилового спирту.

Здоров'я — найважливіший аспект життя людини. Не чекайте, коли ситуація стане критичною, але якщо така трапилася, звертайтеся по допомогу до фахівців служби швидкої медичної допомоги.

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

У 1995 році почала роботу перша підстанція швидкої медичної допомоги INTO-SANA. Зараз наша служба швидкої допомоги є найбільшою в Україні серед приватних медичних компаній: 6 підстанцій, спеціалізовані бригади (кардіологічна, реанімаційна, педіатрична і неврологічна), 160 тисяч застрахованих жителів Одеси, Чорноморська та Южного.

Відгуки про лікарів